شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

هزینه ترخیص کالا از گمرک

۱۲ بازديد

هزینه ترخیص کالا از گمرک

 
هزینه ترخیص کالا از گمرک

هزینه های گمرکی به چه منظور دریافت می شوند؟

تاجری که به زمینه های واردات یا صادرات ورود پیدا می کند، باید دسترسی مطلوبی به منابع مالی داشته باشد تا در مراحل مختلف تجارت با مشکل روبرو نشود؛ حتی قبل از رسیدن مرسوله به بنادر و گمرکات نیز هزینه های بسیار زیادی وجود دارند که برخی می بایست به شکل اعتباری و ارزی و برخی دیگر به واحد ریال پرداخت شوند. هزینه های ترخیص کالا از گمرک نیز از همان زمان آغاز می شود و فرد یا شرکتی که قصد واردات کالا را دارد باید منابع خود را برای آن مشخص کند و بودجه ای را به این امر اختصاص دهد.

گفتنی است که هزینه های گمرکی مقدار مشخصی نیستند و بسته به نوع محصول، مقدار یا تعداد، زمان ورود و خروج به گمرک، ارزش نقدی مرسوله و… متغیر می باشند، پس هرچقدر که مدت زمان ماندگاری مرسوله در گمرک بیشتر شود، هزینه های بیشتری برای ترخیص پرداخت خواهد شد. نباید هزینه های گمرکی را به دیگر مبالغ موجود در ارتباط با واردات اشتباه گرفت، زیرا مبالغ ترخیص کالا توسط اداره کل گمرکات کشور دریافت می شود و در قبال آن خدمات مشخصی به وارد کننده کالا ارائه می شود.

هزینه ترخیص کالا از گمرک

بخشی از هزینه ها توسط دولت پرداخت می شود

حکومت از طریق اعتبارهایی که به این کار اختصاص می دهد، به وارد کننده کمک می کند، برای مثال تخصیص ارز تجاری با قیمت های کمتر یکی از این کمک ها است، از طرفی بخشی از هزینه های حمل و نقل، انبار و بیمه نیز توسط دولت پرداخت می شود. البته افراد یا شرکت هایی که از نحوه این کار بی اطلاع هستند نمی توانند نسبت به استفاده از این ویژگی اقدام نمایند، پس توصیه بر این است که با شرکت های کارگزار و خدمات بازرگانی مشاوره نموده و یا کار خود را به آنها واگذار کنند.

هزینه ترخیص کالا برای خدماتی است که در جریان تشریفات اداری ارائه می شود، از بارزترین این خدمات می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بارگیری مرسوله در اسکله، فرودگاه یا ترمینال
  • باربری و حمل و نقل مرسوله بین بنادر، انبارها و قسمت های مختلف گمرک
  • انبارداری . نگهداشت از مرسوله
  • حقوق ورودی گمرک
  • مالیات های ورودی کالاهای خارجی
  • صفافی
  • تعرفه آزمایشگاهی، البته این موضوع برای تمامی کالاها نیست و در رابطه با مرسوله هایی است که باید بهداشت و کیفیت آنها در آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار گیرد؛ برای مثال می توان به مواد غذایی، کالاهای آرایشی و بهداشتی، محصولات حیطه پزشکی و… اشاره داشت.
  • کارشناسی کالا یا همان بررسی های انجام شده توسط ناظرین گمرک

هزینه ترخیص کالا از گمرک

با توجه به قوانین و مقررات وضع شده، این مبالغ تعرفه های مشخصی دارند و در تمامی گمرکات میزان یکسانی دارند، البته در انتها بر اساس صورتحساب های ارائه شده، ریز مبالغ به وارد کننده اعلام می شود. هرچه زمان بیشتری صرف نگهداشت کالاها شود، هزینه ها نیز بیشتر می شود، پس به همین علت است که همیشه تاکید بر ترخیص زودهنگام کالاها وجود دارد.

مراقب جریمه های گمرکی باشید

گاها پیش می آید با وارد کنندگان با صورتحساب بلند بالا و سنگینی روبرو می شوند و علت آن را نیز نمی دانند؛ جریمه های گمرکی از دلایلی است که می تواند هزینه های پرداختی را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد و علاوه بر کاهش سوددهی، اعتبار کسب و کار را نیز با افت زیادی روبرو سازد. علت های مختلفی برای این جریمه ها وجود دارد که با شناخت آنها می توانید به درستی از مسیرهای مشخص شده پیش بروید و مانع از اعمال آنها بر روی کالاهای خود شوید.

تخلفات اداری و اسنادی

برخی از وارد کنندگان به منظور افزایش سرعت ترخیص و یا سهولت کار، برخی از اسناد را به اشتباه و یا به شکل اصلاح شده ارائه می نمایند؛ این موضوع در بررسی های ناظرین آشکار می شود و جریمه هایی را به دنبال می آورد. در مواقعی نیز افراد سعی می کنند از روش های غیرقانونی و مغایر با عرف نسبت به انجام کار خود اقدام نمایند که این مسئله نیز آشکار و جریمه های نقدی، باطل شدن کارت بازرگانی، پروانه کسب و بعضا جریمه های کیفری را به همراه دارد.

امور اداری گمرک

دیرکرد در پرداخت و یا ترخیص

ممکن است وارد کننده در زمان رسیدن محصول به گمرک، مبالغ موردنیاز را نداشته باشد و به همین دلیل نتواند به سرعت کالاهایش را خارج کند؛ قانون برای این دسته از واردکنندگان فرصتی را در نظر گرفته است، اما اگر مدت زمان تاخیر از فرصت مقرر بیشتر شود، جریمه های مالی برای آنها لحاظ خواهد شد.

برای پیشگیری از این موضوع و ترخیص بی دردسر و سریع کالاهای خود می توانید از خدمات تخصصی سانیار ترخیص استفاده نمایید و از مشاوره های کارشناسان بهره مند شوید.

مدت زمان ترخیص کالا

۸ بازديد
مدت زمان

یکی از مهم‌ ترین سوالاتی که تجار و بازرگانان همیشه از مشاورین بازرگانی می پرسند، مدت زمان ترخیص کالا از گمرک است. این موضوع اهمیت زمان در سوددهی پروژه های تجاری را نشان می دهد. روند واردات و صادارت کالاها دارای پستی و بلندی های بسیاری است، از این رو ممکن است سختی های بسیاری را برای افراد تازه کار به دنبال داشته باشد. در ادامه می آموزید که چگونه به روند ترخیص کالا از گمرک و برآورد هزینه های آن سرعت بخشید و از هدر رفت زمان، انرژی و سرمایه های خود جلوگیری کنید.

چرا مدت زمان ترخیص کالا دارای اهمیت است؟

هر روزی که از بودن کالاها در انبارهای گمرک می گذرد، وارد کننده با هزینه های زیادی روبرو می شود؛ بدون شک پرداخت مخارج انبارداری، بیمه، حمل و نقل و… در حالت عادی نیز سنگین هستند، حال تصور کنید به دلیل افزایش مدت زمان ترخیص کالا و باقی ماندن آنها در انبارها، جریمه هایی نیز بر روی هزینه های موجود اعمال شود. در صورتی که در رابطه با هزینه ترخیص کالا و جزئیات آن اطلاعی ندارید، حتما ابتدا این مقاله را بخوانید.

مدت زمان ترخیص کالا

آشنایی با شرایط و ضوابط کسب و کار و امور گمرکی باعث می شود محصولات با سرعت بیشتری به اماکن موردنظر انتقال پیدا کرده و اجازه خروج از گمرک را به دست آورند؛ بر اساس شرایط اقتصادی و تجاری، سهول سریع محصول به دست مصرف کننده نهایی، سود بیشتری را برای وارد کننده و افراد فعال در این بین به همراه خواهد داشت.

در نظر داشته باشید که بسیاری از کالاهای ورودی به گمرک دارای تاریخ انقضا و یا طول مصرف هستند، به همین واسطه باید پیش از رسیدن این دسته از مرسوله ها به گمرکات، تمهیدات لازم در جهت ترخیص سریع آنها اتخاذ گردیده شود. مواد خوراکی، دارویی و آرایشی و بهداشتی از این قبیل کالاها هستند که در سبد محصولات اصلی و ضروری مردم نیز قرار دارند و باید در اسرع وقت تامین شوند، در غیر این صورت واردات آنها نه برای وارد کننده و نه مصرف کننده سودی به همراه نخواهد داشت.

مراحل ترخیص مرسوله از گمرک

انجام امور لازم به جهت ترخیص کالا، پیش از رسیدن مرسوله به بنادر و گمرکات شروع می شود، این یعنی در ابتدای فرایند وارد کننده باید نیازها، توقعات، اسناد و مدارک لازم را تهیه و آماده نماید. یکی از مهمترین مسائل در ترخیص کالا، مشخص و شفاف بودن منابع ارزشی واردات است، زیرا هرگونه مشکل در این مسئله می تواند مانع از صدور اجازه ترخیص شود.

بطور کلی برای ترخیص کالا از گمرکات کشور لازم است سه مرحله به شکلی کاملا صحیح طی شود؛ این مراحل به ترتیب عبارت هستند از:

  • آماده سازی های پیش از ورود محصولات به بنادر و انبارهای گمرک
  • تهیه و ثبت اسناد مشخص شده از سوی نهادهای نظارتی و تجاری به شکل فیزیکی و الکترونیکی
  • انجام امور محاسباتی و شفاف سازی مالی در رابطه با میزان سوددهی کسب و کار، مالیات های مدنظر، هزینه های جاری و…

مدت زمان ترخیص کالا

اغلب تجار فعال در این زمینه، زمان کافی را برای انجام این مراحل در اختیار ندارند، به همین علت فرایندهای مطرح شده به شرکت های مربوطه و متخصصین واسپاری می کنند؛ در مقاله راهنمای ترخیص کالا از گمرکات به طور کامل در رابطه به نحوه خروج محصولات از بنادر توضیح داده شده است که می توانید با مطالعه آن پاسخ بسیاری از سوال های خود را بیابید.

چه عواملی بر روی مدت زمان ترخیص کالا از گمرک تاثیر می گذارند؟

برخی از امور مربوط به نهادهای مامور است و مدیریت آنها از عهده وارد کننده خارج می شود؛ کاملا طبیعی است که وارد کردن کالاها به یک کشور دارای نظم و قاعده خاصی است و نیاز به طی شدن مراحل اداری حس می شود. دسته ای دیگر از عوامل، تحت تاثیر فعالیت های بازرگانان قرار دارند و با اراده و خواست آنها تغییر پیدا می کنند؛ از نمونه های این عوامل می توان به مدت زمان انجام پرداخت هزینه ها اشاره داشت.

پیش از خروج مرسوله ها از انبار، صورتحسابی تحت عنوان فاکتور ترخیص به وارد کننده (شخص یا شرکت) تحویل داده می شود که ریز هزینه های انجام شده در آن آورده شده است. هرچه وارد کننده سریعتر نسبت به تسویه حساب اقدام نماید، ترخیص نیز با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. وارد کننده برای انجام این امر دارای مهلت معینی است، در صورتی که زمان از مهلت مقرر شده تجاوز کند، جرائمی بر روی هزینه های جاری اعمال خواهد شد.

مدت زمان ترخیص کالا

عامل مهم و قابل ذکر دیگر نوع محصولات وارد شده است؛ بسیاری از کالاهای وارداتی قبل از عرضه نیاز به دریافت برخی مجوزها و طی کردن آزمایشات هستند، این موضوع بیشتر در رابطه با محصولات خوراکی، داروها، کودهای کشاورزی، مواد آرایشی و بهداشتی و اقلامی از این دست صدق می کند. باید این نکته را نیز در نظر داشت که بسیاری از اسناد ثبت شده از طرف فروشنده در کشور مبدا صادر شده اند و نیاز به بررسی و استعلام های قانونی دارند، پس طبیعی است که مدت زمانی نیز برای این موضوع صرف خواهد شد.

لازم است که وارد کنندگان پیش از وارد شدن کالاها به مقصد، نسبت به تنظیم و مدیریت تمامی اسناد مورد نیاز و همینطور استعلام رسمی آنها اقدام نمایند، بدین ترتیب صرفه جویی های بسیار زیادی در زمان ترخیص به وجود خواهد آمد.

تیم ارائه دهنده خدمات بازرگانی و ترخیص کالای سپهر تجارت سانیار، با مدیریت و پیشبرد قانونی و سریع تمامی مراحل، شرایطی را فراهم می کند که محصولات وارد شده در طی مدت زمان یک الی دو هفته ترخیص و کاملا در اختیار وارد کننده قرار گیرند.

با شرکت بازرگانی سپهر تجارت سانیار همراه باشید.