یکی از مهم ترین سوالاتی که تجار و بازرگانان همیشه از مشاورین بازرگانی می پرسند، مدت زمان ترخیص کالا از گمرک است. این موضوع اهمیت زمان در سوددهی پروژه های تجاری را نشان می دهد. روند واردات و صادارت کالاها دارای پستی و بلندی های بسیاری است، از این رو ممکن است سختی های بسیاری را برای افراد تازه کار به دنبال داشته باشد. در ادامه می آموزید که چگونه به روند ترخیص کالا از گمرک و برآورد هزینه های آن سرعت بخشید و از هدر رفت زمان، انرژی و سرمایه های خود جلوگیری کنید.
چرا مدت زمان ترخیص کالا دارای اهمیت است؟
هر روزی که از بودن کالاها در انبارهای گمرک می گذرد، وارد کننده با هزینه های زیادی روبرو می شود؛ بدون شک پرداخت مخارج انبارداری، بیمه، حمل و نقل و… در حالت عادی نیز سنگین هستند، حال تصور کنید به دلیل افزایش مدت زمان ترخیص کالا و باقی ماندن آنها در انبارها، جریمه هایی نیز بر روی هزینه های موجود اعمال شود. در صورتی که در رابطه با هزینه ترخیص کالا و جزئیات آن اطلاعی ندارید، حتما ابتدا این مقاله را بخوانید.
آشنایی با شرایط و ضوابط کسب و کار و امور گمرکی باعث می شود محصولات با سرعت بیشتری به اماکن موردنظر انتقال پیدا کرده و اجازه خروج از گمرک را به دست آورند؛ بر اساس شرایط اقتصادی و تجاری، سهول سریع محصول به دست مصرف کننده نهایی، سود بیشتری را برای وارد کننده و افراد فعال در این بین به همراه خواهد داشت.
در نظر داشته باشید که بسیاری از کالاهای ورودی به گمرک دارای تاریخ انقضا و یا طول مصرف هستند، به همین واسطه باید پیش از رسیدن این دسته از مرسوله ها به گمرکات، تمهیدات لازم در جهت ترخیص سریع آنها اتخاذ گردیده شود. مواد خوراکی، دارویی و آرایشی و بهداشتی از این قبیل کالاها هستند که در سبد محصولات اصلی و ضروری مردم نیز قرار دارند و باید در اسرع وقت تامین شوند، در غیر این صورت واردات آنها نه برای وارد کننده و نه مصرف کننده سودی به همراه نخواهد داشت.
مراحل ترخیص مرسوله از گمرک
انجام امور لازم به جهت ترخیص کالا، پیش از رسیدن مرسوله به بنادر و گمرکات شروع می شود، این یعنی در ابتدای فرایند وارد کننده باید نیازها، توقعات، اسناد و مدارک لازم را تهیه و آماده نماید. یکی از مهمترین مسائل در ترخیص کالا، مشخص و شفاف بودن منابع ارزشی واردات است، زیرا هرگونه مشکل در این مسئله می تواند مانع از صدور اجازه ترخیص شود.
بطور کلی برای ترخیص کالا از گمرکات کشور لازم است سه مرحله به شکلی کاملا صحیح طی شود؛ این مراحل به ترتیب عبارت هستند از:
- آماده سازی های پیش از ورود محصولات به بنادر و انبارهای گمرک
- تهیه و ثبت اسناد مشخص شده از سوی نهادهای نظارتی و تجاری به شکل فیزیکی و الکترونیکی
- انجام امور محاسباتی و شفاف سازی مالی در رابطه با میزان سوددهی کسب و کار، مالیات های مدنظر، هزینه های جاری و…
اغلب تجار فعال در این زمینه، زمان کافی را برای انجام این مراحل در اختیار ندارند، به همین علت فرایندهای مطرح شده به شرکت های مربوطه و متخصصین واسپاری می کنند؛ در مقاله راهنمای ترخیص کالا از گمرکات به طور کامل در رابطه به نحوه خروج محصولات از بنادر توضیح داده شده است که می توانید با مطالعه آن پاسخ بسیاری از سوال های خود را بیابید.
چه عواملی بر روی مدت زمان ترخیص کالا از گمرک تاثیر می گذارند؟
برخی از امور مربوط به نهادهای مامور است و مدیریت آنها از عهده وارد کننده خارج می شود؛ کاملا طبیعی است که وارد کردن کالاها به یک کشور دارای نظم و قاعده خاصی است و نیاز به طی شدن مراحل اداری حس می شود. دسته ای دیگر از عوامل، تحت تاثیر فعالیت های بازرگانان قرار دارند و با اراده و خواست آنها تغییر پیدا می کنند؛ از نمونه های این عوامل می توان به مدت زمان انجام پرداخت هزینه ها اشاره داشت.
پیش از خروج مرسوله ها از انبار، صورتحسابی تحت عنوان فاکتور ترخیص به وارد کننده (شخص یا شرکت) تحویل داده می شود که ریز هزینه های انجام شده در آن آورده شده است. هرچه وارد کننده سریعتر نسبت به تسویه حساب اقدام نماید، ترخیص نیز با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. وارد کننده برای انجام این امر دارای مهلت معینی است، در صورتی که زمان از مهلت مقرر شده تجاوز کند، جرائمی بر روی هزینه های جاری اعمال خواهد شد.
عامل مهم و قابل ذکر دیگر نوع محصولات وارد شده است؛ بسیاری از کالاهای وارداتی قبل از عرضه نیاز به دریافت برخی مجوزها و طی کردن آزمایشات هستند، این موضوع بیشتر در رابطه با محصولات خوراکی، داروها، کودهای کشاورزی، مواد آرایشی و بهداشتی و اقلامی از این دست صدق می کند. باید این نکته را نیز در نظر داشت که بسیاری از اسناد ثبت شده از طرف فروشنده در کشور مبدا صادر شده اند و نیاز به بررسی و استعلام های قانونی دارند، پس طبیعی است که مدت زمانی نیز برای این موضوع صرف خواهد شد.
لازم است که وارد کنندگان پیش از وارد شدن کالاها به مقصد، نسبت به تنظیم و مدیریت تمامی اسناد مورد نیاز و همینطور استعلام رسمی آنها اقدام نمایند، بدین ترتیب صرفه جویی های بسیار زیادی در زمان ترخیص به وجود خواهد آمد.
تیم ارائه دهنده خدمات بازرگانی و ترخیص کالای سپهر تجارت سانیار، با مدیریت و پیشبرد قانونی و سریع تمامی مراحل، شرایطی را فراهم می کند که محصولات وارد شده در طی مدت زمان یک الی دو هفته ترخیص و کاملا در اختیار وارد کننده قرار گیرند.
با شرکت بازرگانی سپهر تجارت سانیار همراه باشید.
- ۰ ۰
- ۰ نظر