دوشنبه ۲۶ دی ۰۱ ۰۹:۴۵ ۹ بازديد
قابل لمس ترین قسمت خودرو برای تمامی راننده ها فرمان آن است که به وسیله فرمان میتوانید خودرو را در میر دلخواه هدایت کنیم و ارتباط فرمان داخل کابین خودرو با چرخ های ماشین به وسیله ی سیستمی که تحت عنوان جعبه فرمان شناخته میشود برقرار میگردد.
سیستم فرمان خودرو از اجزا و قطعات متعددی تشکیل شده است که تمامی آنها به هماهنگی یک دیگر هستند تا خودرو به بهترین شکل ممکن به کمک فرمان کنترل شود و جعبه فرمان یکی از اساسی ترین قسمت های این سیستم است که به بررسی آن خواهیم پرداخت.
کارکرد جعبه فرمان در خودرو
جعبه فرمان به عنوان اصلی ترین و مهمترین بخش در سیستم فرمان خودرو است و قلب تپنده این سیستم تلقی میشود که ضمن انتقال نیروی چرخشی دست راننده به چرخها، این نیرو را افزایش میدهد تا حرکت و چرخش چرخ ها با سهولت بیشتری اتفاق صورت گیرد.
محل نصب جعبه فرمان روی اتاق خودرو است که گشتاور و چرخش فرمان را توسط مفصلها و سیبکهای سیستم فرمان به سگدست منتقل میکند و انواع مختلفی دارد که هرکدام از آنها اجزا تشکیل دهنده ی گوناگونی دارد اما در نهایت تمامی جعبه فرمان ها یکسری وظایف واحد و مشخص دارند که عبارتند از :
افزایش گشتاور و کاهش حرکت چرخشی و جا به جایی دَوَرانی دست راننده
تغییر صفحه دوران غربیلک فرمان به صفحه مکانیکی فرمان
تبدیل حرکت چرخشی و دورانی غربیلک به حرکت خطی اهرمبندی فرمان
تنوع جعبه فرمان برای انواع خودرو ها در بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو بسیار زیاد است و کیفیت آن با راحتی راننده در کنترل فرمان خودرو رابطه مستقیم دارد، هر چه کیفیت جعبه فرمان بیشتر باشد، راننده میتواند نرم تر و راحت تر فرمان را حرکت دهد.
با وجود تنوع انواع مختلف جعبه فرمان ها و متفاوت بودن درجه کیفی آنها اساس طرز کار تمامی جعبه فرمان ها با برند های مختلف یکسان است و به این صورت است که وقتی راننده غربیلک فرمان را می چرخاند، این گشتاور و حرکت دورانی به جعبه فرمان منتقل می شود.
جعبه فرمان بعد از دریافت گشتاور و حرکت دورانی آن را به حرکت خطی تبدیل کرده و از طریق میله بندی فرمان یا شغالدستهای چپ و راست به سگ دست منتقل میکند.
سگ دست روی سیبکها، به داخل یا خارج میچرخد و این حرکت سبب پیچیدن چرخها به چپ یا راست میشود.
انواع جعبه فرمان
تفاوت انواع مختلف جعبه فرمان ها بر اساس کیفیت عملکرد شان است که به واسطه چند فاکتور مختلف اعم از میزان افزایش گشتاور، نحوه افزایش آن و درصد راحتی راننده در فرمان دادن و کنترل خودرو به دو دسته تقسیم میشوند.
در ادامه به بررسی دو نوع از پرفروش ترین جعبهفرمان ها خواهیم پرداخت که این دو دسته خود دارای انواع و زیرمجموعههای دیگری هستند و همچنین قطعات اصلی این دو دسته تفاوتهای بسیاری با عم دیگر دارند.
جعبه فرمان مکانیکی
جعبهفرمان های مکانیکی ابتدایی ترین نوع جعبه فرمان ها هستند و سادهترین سیستم را دارند و در گذشته مورد استفاده قرار میگرفته، در این مدل جعبهدنده عمل افزایش گشتاور دست راننده و انتقال آن به چرخها را تنها به وسیله مجموعهای از چرخدندهها و بازوها انجام میشد. در این سیستم از آنجایی که تنها منبع انرژی ، نیروی دست راننده است میزان خستگی در دست راننده بیشتر است چرا که نیازمند صرف انرژی بیشتر برای به حرکت در آوردن فرمان خودرو می باشد.
جعبه فرمان حلزونی انگشتی : ساده ترین نوع جعبه فرمان مکانیکی است که از یک پوسته با شکل جعبه مربعی و قطعاتی به نام انگشتی و حلزونی تشکیل شده است که این دوقطعه انگشتی و حلزونی کار انتقال قدرت و جهت حرکت را ار فرمان به چرخ ها اننجام میدهند، این مدل به دلیل نقص های بسیاری که داشت دیگر در خط تولید های خودرو سازی به کار گرفته نمیشود و منسوخ شده است.
جعبه فرمان حلزونی با دنده تاج خروسی : این مدل مشابه مدل بالا است با این تفاوت که به جای قطعه انگشتی از یک قطعه دندانه دار که شبیه به تاج خروس است استفاده میکند ، که این مدل هم قدیمی شده و در خودرو های امروزی به کار گرفته نمیشود.
جعبه فرمان حلزونی غلتکی : این مدل هم برای جبران مشکلات دو مدل قبلی از یک غلطک به جای تاج خروس استفاده کرد اما جپپندان موفق نبود و خیلی زود از رده خارج شد.
جعبه فرمان ساچمهای با دنده تاج خروسی : در این مدل جعبهفرمان از یک چرخدنده تاج خروسی و یک دنده تاجخروسی به شکل مخروط تشکیل شده است و بیشتر در ماشین های سنگین به کار گرفته میشود.
در این مدل جعبهفرمان ساچمهها و لولههای مسیر گردش آنها جایگزین حلزونی شده اند.
عملکرد جعبهفرمان ساچمه ای با حرکت چرخشی مارپیچ فرمان شروع میشود. این حرکت به ساچمهها که دور مارپیچ چرخیدهاند منتقل و سپس توسط ساچمهها تبدیل به حرکت خطی میشود وبه چرخ ها انتقال داده میشود تا بتوانند به سمت دل خواه حرکت کنند که این انتقال به واسطه دنده تاج خروسی به شفت خروجی و سپس بازوی هزار خار فرمان و در نهایت میل فرمان است.
از مزایای این جعبهفرمان میتوان به اصطحکاک کم در بین قطعات جعبهفرمان، ایمنی بیشتر نسبت به سایر مدل های مکانیکی، استهلاک و حساسیت کمتر و نگهداری راحتتر، امکان ارتقاء آن به سیستم توان کمکی (هیدرولیکی یا الکتریکی) اشاره نمود.
اصطحکاک کمتر قطعات از مهمترین مزایای این نوع جعبهفرمان ها است که رانندگی را برای افراد نرم تر و راحت تر میکند و همچنین طول عمر سایر قطعات را در سیستم فرمان خودرو افزایش میدهد.
در کنار مزیت های بسیاری که جعبهفرمان های ساچمه ای با دنده تاج خروسی دارند، معایبی هم دارند که وزن و قیمت بالا از جمله آنها است.
وزن بالا منجر به سنگین شدن نهایی خودرو و سیستم فنی آن میشود به همین دلیل این مدل جعبهفرمان ها بیشتر بر روی خودرو های سنگین نصب میشوند.
جعبه فرمان چرخدنده شانهای : رایج ترین مدل جعبهفرمان های مکانیکی مدل های چرخ دنده شانه ای هستند که برخلاف ۴ مدل قبلی هنوز از رده خارج نشده و بر روی خودرو ها نصب میشوند که علت اصلی محبوبیت آنها سبک بودن و کم جا بودنشان است، جالت است بدانید این مدل جعبهفرمان ها را به نام های کشویی یا راک اند پینیون هم میشناسند.
پوسته این نوع جعبهفرمان ها تبدیل به یک سیلندر فلزی شده و از جمله قطعات اصلی آنها میتوان به بست اتصال، پوسته، بازوی فرمان، پیچ و مهرههای تنظیم لقی، گردگیر، پینیون، یاتاقان پینیون و دندهشانهای اشاره نمود. پینیون و دندهشانهای که راک هم نامیده میشود اصلیترین اجزای این نوع جعبهفرمان هستند.
وظیفه ی تبدیل حرکت چرخشی غربیلک به حرکت خطی در این نوع جعبهفرمان ها بر عهده پینیون است
با توجه به کم بودن وزن و ابعاد این مدل جعبهفرمان ها بر روی خودرو های سبک قابل نصب هستند و قیمت پایینشان آنها را به یک جعبهفرمان محبوب برای خودرو های سواری تبدیل کرده است اما دارای معایبی هم است که در زیر به آنها اشاره شده است.
- محدودیت در افزایش گشتاور
- محدودیت در افزایش پایداری خودرو
جعبه فرمان با نیروی کمکی
در این نوع جعبهفرمان همانطور که از نامش مشخص است نیروی های کمکی به نیروی دست راننده اضافه شده اند که این نیرو ها عبارتند از نیروهای هیدرولیکی یا الکتریکی که به کمک قطعات مکانیکی آمده اند تا نیروی گشتاور دست راننده را که توسط غربیلک به جعبه منتقل شده است، افزایش دهند.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مدل دوم پیشرفته تر و نرم تر از مدل اول است و میتواند با کمتر کردن زحمت راننده، رانندگی نرم تر راحت تری را برایش فراهم کند.
جعبه فرمانهای هیدرولیکی : این مدل رایج ترین و پرفروش ترین مدل جعبهفرمان هیدرولیکی است و ساختار آن مشابه جعبه فرمان مکانیکی دنده شانهای است و از یک فشار هیدرولیکی برای به حرکت درآوردن دنده شانهای کمک میگیرد تا راننده نیروی کمتری برای دوران غربیلک به کار گیرد و به آن اجزای زیر اضافه شده است.
- پمپ هیدرولیکی که بیرون از جعبه فرمان و سیلندر آن قرار دارد و با غربیلک در ارتباط است.
- شیر هیدرولیکی که روی شفت ورودی جعبه فرمان و در کنار پوسته یا سیلندر جعبه نصب میشود.
- مخزن روغن که نزدیک به پمپ روغن تعبیه میشود.
- لولههای رفت و برگشت روغن که در فاصله جعبه فرمان و پمپ قرار دارند.
- جک هیدرولیک که در مسیر ورود و خروج روغن به جعبه فرمان قرار دارد.
- تسمه هیدرولیک که رابط پمپ و موتور خودرو است.
کاهش نیروی دست راننده برای دوران غربیلک، افزایش پایداری خودرو، کاهش لرزش و ارتعاشات فرمان، کاهش حساسیت فرمان در سرعتهای بالا و کنترل راحتتر آن از جمله مهمترین مزیت های جعبه فرمان های هیدرولیکی است که آن را به کاربردی ترین جعبه فرمان برای خودرو های سواری تبدیل کرده است
نکته ای که در مورد این سیستم های فرمان باید بدانید این است که فرمانهای هیدرولیکی در صورت ثابت بودن غربیلک هک به فعالیت خود ادامه میدهند بهگونه ای که در صورت حرکت خودرو در مسیر مستقیم، اگر راننده دست خود را از روی غربیلک بردارد، خودرو به حرکت مستقیم ادامه میدهد و جهت غربیلک تغییر نمیکند که تا اینجا همه چیز خوب است و مشکلی وجود ندارد اما این مساله میتواند منجر به هدررفت بالای انرژی شود بنابراین میتوان گفت که جعبهفرمان های هیدرولیکی با تمام مزیت هایی که دارند، معایبی هم دارند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- قیمت بالای تولید و تعمیرات
- بالا بودن مصرف سوخت
- کاهش توان موتور
- سفت بودن فرمان در زمان خاموشی موتور
- استهلاک بالا
جعبه فرمان الکتروهیدرولیکی : جعبهفرمان الکتروهیدرولیکی نسل جدید تر و پیشرفته تر جعبهفرمان های هیدرولیکی است که با کمک نیروی الکتریکی توانسته بخشی از معایب آن را جبران کند.
عملکرد این مدل جعبهفرمان ها مشابه مدل های هیدرولیکی است با این تفاوت که پمپ هیدرولیک در این سیستم نیروی خود را از موتور دریافت نمیکند و به همین دلیل کاهش توان موتور را در این سیستم نداریم.
موتور الکتریکی قطعهای که برای تامین نیروی پمپ به این سیستم اضافه شده و دقیقا در قسمت پشتی پمپ قرار داده شده است و جایگزین تسمه هیدرولیک است که فضای کمتری هم اشغال میکند.
برخی از مدل های جعبهفرمان هیدروالکتریکی درای سنسور سنجش سرعت و یک ECU کوچک کنار جعبهفرمان هستند که وظیفه آنها بررسی و پایش سرعت خودرو است و به واسطه آن فشار روغن هیدرولیک تنظیم را تنظیم میکند که در نهایت کاهش کاهش فشار هیدرولیک و تسلط بیشت راننده بر روی فرمان، در سرعت های بالا را به دنبال خواهد داشت.
تنها ایراد سیستم های فرمان هیدرولکتریکی مشکل فعال بودن مداوم سیستم هیدرولیک در آنها است.
جعبه فرمان الکتریکی : در این سیستم یک موتور الکتریکی جایگزین نیروی روغن هیدرولیک و اجزای تامین کننده این نیرو شده است و به دلیل مزایای بسیاری که دارد استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است و به عنوان جدید ترین تکنولوژی در سیستم فرمان خودرو های مدرن به کار گرفته میشود.
در جعبه فرمان های الکتریکی مخزن، پمپ، شیر و لولههای هیدرولیک حذف شده و مجموعهای شامل موتور الکتریکی با جریان مستقیم، سنسور گشتاور و ECU اضافه شده است.
عملکرد این سیستم فرمان به این شکل است که برای شروع کار با چرخش غربیلک فرمان، سیستم برقی آن فعال شده و ضمن تولید توان کمکی لازم، نیرو را به میل فرمان منتقل میکند. میل فرمان نیز این چرخش و توان را به پینیون میرساند.
وزن خیلی کم، هزینهی نگهداری و تعمیر پایین، اشغال فضای کمتر از دیگر انواع، فعال نبودن دائم سیستم و شروع به کار آن با حرکت فرمان، تغییر شرایط و میزان نیروی کمکی با تغییر شرایط خودرو و سرعت آن و در نتیجه کنترل راحتتر فرمان در موقعیتهای مختلف،افزایش پایداری خودرو، افزایش ایمنی خودرو، افزایش سرعت عملکرد فرمان و کاهش مصرف سوخت از مهمترین ویژگی های مثبت سیستم های فرمان الکتریکی است.
در کنار مزایای بسیاری که برای جعبهفرمان های هیدرولیکی وجود دارد قیمت بالای ساخت و تولید و مناسب نبودن این سیستم برای خودرو های سنگین را میتوان از جمله معایب آن عنوان کرد و در کنار آن حساس بودن سیستم های برقی از دیگر معایب سیستم های الکتریکی که باید در طراحی مدل های جدید به آن توجه شود.
خرید جعبه فرمان استوک برای خودرو
جعبه فرمان یکی از اصلی ترین و حساس ترین قطعات خودرو است که در هنگام خرید باید توجه داشته باشید که جعبه فرمان با کیفیت و سالم را به شما تحویل دهند و همچنین از قیمت مناسبی برخوردار باشد چرا که بر خلاف سایر قطعات مصرفی خودرو، این قطعه را نمیتوان به صورت دوره ای تعویض کرد و کیفیت بالای آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
برای خرید جعبه فرمان استوک مطمئن و سالم باید از فروشگاه های معتبر خرید کنید و در کنار آن از تعمیرکار ماهر برای نصب آن کمک بگیرید.
تمامی مدل های جعبه فرمان برای خودرو های ایرانی و خارجی در فروشگاه استوک دهنمکی موجود است که از جمله پرفروش ترین آنها میتوان به جعبه فرمان اسپورتیج، جعبه فرمان ال ۹۰، جعبه فرمان پژو ۲۰۶، جعبه فرمان توسان، جعبه فرمان زانتیا، جعبه فرمان کمری، جعبه فرمان ماکسیما، جعبه فرمان پژو ۴۰۵، جعبه فرمان مزدا تری و … اشاره نمود
قیمت جعبه فرمان دست دوم
با توجه به اهمیت و پیچیده بودن ساختار جعبه فرمان، این قطعه یکی از گران ترین قطعات خودرو است که برای تعمیر و یا تعویض آن مبلغ بالایی را باید در نظر داشته باشید، قیمت انواع جعبه فرمانها برای ماشین های ایرانی و خارجی با توجه به مشخصه هایی که دارند، متفاوت است و همچنین نوسانات قیمت بازار موجب شده که نتوانیم لیست دقیقی از قیمت انواع جعبه فرمان ماشین در اختیارتان قرار دهیم اما شما عزیزان میتوانید برای اطلاع از قیمت روز جعبه فرمان استوک انواع خودرو ها از طریق شماره های درج شده در سایت استوک دهنمکی با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.
جعبه فرمان استوک خودرو به نسبت جعبه فرمانهای نو، قیمت کمتری دارد و فروشگاه استوک دهنمکی با تامین بهترین و سالم ترین جعبه فرمان های استوک این اطمینان را به شما میدهد که میتوانید با صرف هزینه ی کمتر، یک جعبه فرمان استوک با کیفیت برای خودروتان تهیه نمایید.
خرید جعبه فرمان دست دو از فروشگاه استوک دهنمکی
اگر قصد خرید انواع جعبه فرمان به صورت نو، دست دوم و یا استوک را دارید میتوانید از طریق فروشگاه استوک دهنمکی اقدام نمایید، تمامی جعبه فرمانهایی که در فروشگاه استوک دهنمکی موجود هستند از جمله جعبه فرمان نو، جعبه فرمان استوک و جعبه فرمان دست دوم تحت نظر و کارشناسایی متخصص های فنی این فروشگاه قرار گرفته اند و سلامت و کارکرد آنها مورد تایید این فروشگاه می باشد بنابراین میتوانید با خیال آسوده انواع جعبه فرمان های استوک را از ما خریداری نمایید.
خرید استوک جعبه فرمان از استوک دهنمکی به صورت حضوری و اینترنتی امکان پذیر است همچنین اگر برای ثبت سفارش و یا خرید جعبه فرمانهای استوک و دست دوم سوالی دارید میتوانید با کارشناسان فروشگاه از طریق شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.
- ۰ ۰
- ۰ نظر